Wednesday, August 2, 2017

Sensitive Skin

Assalammualaikum





Last week ada kawan aku tanya aku cara macam mana aku jaga muka. Aku kalau orang tanya macam
nie terus aku gelabah kowt. Yelah aku tak tahu sama ada skin orang tu sama atau tidak dengan skin aku. Lama juga aku nak balas whatsaap dia, hahaha ( bukan kedekut ilmu okey) aku cuba takut orang akan salahkan aku if skin diorang makin teruk. So marilah aku cerita dulu type skin aku. 

Actually aku punya skin adalah sensitive skin. Sensitive yang double sensitive. Kenapa aku cakap macam tu? aku punya skin tak boleh pakai any kind of foundation. Walaupun orang cakap foundation itu elok ini elok aku try tak elok jugak kat muka aku. Endup kulit muka aku kering, kusam, jerawat dan hitam. Jadi aku akan avoid skin aku daripada foundation. (kenalah sayang kulit lebih nak pakai kulit nie lama, lagi satu kulit kita bukan bahan uji kaji tau) itu tu kalau sekali rosak seumur hidup akan terkenang. Lagi satu bila kau tak pakai foundation kau akan rasa kulit kau bernafas. Bagi ruang dan peluang untuk kulit kau bernafas. Bila kau tak bagi kulit kau peluang untuk bernafas tulah mula timbul jerawat. Ibarat macam jalan tar yang asyik di terab lama-lama kembung. Gitu lah perumpamaan kulit kita. 

Aku nie seorang yang malas jadi aku jarang pakai makeup nie. ( bila jarang pakai makeup kita automatic jadi seorang yang jimat). Kenapa? sebab tak payah keluarkan duit lahhh beli makeup huhuhu  tak ke untung? kau boleh simpan duit pergi travel. 🙈🙈. Skin aku pun ada masa okey, ada masa kering, ada masa berminyak jadi tak menetu skin aku nie. Sebenarmya aku bukan orang yang tepat pasal product kecantikan nie tapi aku share berdasarkan diri akulah. Kalau nak ikut, ikut kalau tak nak ikut tak mengapa.

Kalau aku kat rumah, aku suka buat masker tomato. Masker tomato yang fresh tau. Kau boleh buat sendiri. Aku buat ini pun kalau aku rajin sebenarnya. Nie duduk kat hostel memang aku tak buatlahhhhh. Masker tomato nie best taw sebenarnya, boleh freshkan muka kau dan boleh pinkkan kulit kau secara semula jadi. Pertua nie aku dapat daripada kakak aku sendiri. Dialah dalangnya yang mengajar aku benda-benda keperempuanan nie. hehehe

Dulu masa aku sekolah, aku seorang yang hitam taw. Kulit aku tak cerah bila aku habis sekolah baru pandai jaga muka. Masa habis sekolah pakai norain . Siapa tahu product norain nie?????? kalau tak tahu niee haaaa product dia.👇  


                                                
Inilah product norain tu. Lama aku pakai 3 tahun lebih juga. Aku pakai sabun pencuci dia sahaja. Krim dia aku guna nuteen. Pernah dengar nuteen? Nuteen ada jual kat drugstore jeeee. Mesti ramai yang tahu punya.

                                                  
Aku pakai krim nuteen. Banyak je product nuteen aku guna tapi tak consistent. Yang consistent lotion dia nie jelah, kalau habis aku sanggup tak keluar rumah . hehehe. Dua product nie je aku guna. Lepas 3 tahun kulit aku sampai tahap matang. Maksudnya aku pakai product nie dah tak ada perubahan. Kalau sebelum nie ada perubahan tapi disebabkan aku punya kulit dah sampai tahap matang jadi perubahan tu dah tak getara nampak. Tambahan masa tu aku umur 18 19 jadi aku mengalami berubahan hormon, jadi naik jerawat kat muka aku. Jadi aku tukar product lain . Aku pakai aviderm. Aku beli aviderm nie kat tempat aku . Siapa orang manjung, aviderm punya kedai dekat dengan rapid tu. Aku selalu buat facial dan beli product muka aku kat situlah. 

    Hasil carian imej untuk aviderm

Inilah aviderm. Aku pakai product nie since aku umur 18 macam tu. Aku start buat facial 2 kali seminggu masa aku nak recovery daripada jerawat. Aku bagitahu awal-awal harga aviderm nie memang sakit. Tapi puas hati dengan hasil dia. Pencuci muka dia RM 1++ macam tu. Jadi masa skin aku masalah dulu aku memang banyak keluar duit untuk recovery aku punya skin. Then after skin aku okey aku teruskan pakai aviderm sampailah aku rasa macam tak mampu. Sebab mahal gila. Sebulan aku spent RM7++ untuk skin aku. Then aku tukarlah product, kepada simple . Tapi ! skin aku tak terima. Kulit aku jadi balik teruk. Terpaksa lah aku guna jugak aviderm balik. Tapi dalam masa yang sama aku guna jugak product daripada drugstore.

                                                 Imej yang berkaitan

Aku guna product tu sampai sekarang 



Hasil carian imej untuk syahirah skincare

Aku rasa aku suka product nie. Sangat sesuai untuk muka aku. Aku pakai semua product dia tapi aku selarikan dengan aviderm. Aku buat jadual, hari nie pakai syahira esok pakai aviderm. TAPI ada suatu barang aviderm yang aku tak akan tinggal. Iaitu skin protection dia. Ingat kau pakai apa pun product kau kena pakai skin protection kalau tak nak kulit rosak. Aku selalunya keluar pakai skin protection dengan bb cream garnier. Ini satu cream yang sesuai kat muka aku. Aku nak berterima kasihlah kat SYIFA MELVIN sebabkan dia aku kenal dan jatuh cinta dengan bb cream garnier nie.
Hasil carian imej untuk bb cream garnier
Jadi itulah product aku guna. Aku tak ada specific product yang betul-betul ubah skin aku. Sebab aku pakai campur-campur jadi aku rasa inilah product yang sangat-sangat sesuai dengan skin aku. Dan for now aku happy tengok skin aku. Skin aku nampak sihat. Kalau skin sihat percayalah pakai makeup apa pun korang nampak okey. Jaga skin korang dulu sebelum korang nak pakai makeup . okeyy byeeeeeee.

No comments:

Post a Comment