Wednesday, March 18, 2020

Speech Stimulation

Assalammualaikum

Hari ini aku nak gatai tangan tulis benda yang pandai-pandai sikit baru nampak macam orang cerdik-cerdik. hahaha (General Knowleged to You with LOVE)๐Ÿ’—.

Sejak aku mula kerja nie aku semakin hari semakin paranoid tengah perkembangan kanak-kanak, bila pergi sesuatu tempat dan aku dengar ada budak cakap pelat dan parents menYEkan pelat budak tu aku pulak yang rasa takut sebab kalau pekara tu berlarutan anak-anak akan berterusan untuk pelat.

Korang pernah tak dengar "PLAY SCHOOL" actually itu salah satu inisiatif untuk membantu perkembangan kanak-kanak. Okey aku nak spill the tea jap , kat tempat aku berkerja nie ada juga inisiatif untuk membantu perkembangan kanak-kanak seperti terapi bahasa dan pertuturan , terapi carakerja , Kelas Intervensi Awal dan Kelas Pintar Cakap. Hari ini aku nak mula dengan Kelas Pintar Cakap, okay Kelas Pintar Cakap ini di ketuai oleh Terapis Bahasa dan Pertuturan yang diiktiraf kemudia kami di didik untuk mengedalikan kelas ini.

Tujuan kelas ini adalah untuk membantu kanak-kanak daripada segi bermain, bercakap dan berkawan. Kelas ini adalah salah satu inisiatif untuk kanak-kanak yang ada pelat dalam pertuturan, kurang jumlah perkataan berdasarkan perkembangan umur dan kurangnya terdedah dengan perkataan - perkataan baru. Kalau dulu masa kita kanak-kanak orang tua bercakap je kita akan mendengar  (ke aku seorang je macam tu? hahaha ๐Ÿ˜…) secara tak langsung perkataan yang kita dengar akan di hantar kepada otak untuk diprosess dan diingat . Macam tulah kelas ini , "speech stimulation" , kami stimulate bahasa dan perkataan kepada kanak-kanak ini.

Kelas nie best taw , selain ada cikgu yang baik dan cantik ๐Ÿ™ˆ๐Ÿ™ˆ๐Ÿ™ˆ (gurau-gurau hahaha) kelas ini juga menyediakan pelbagai aktiviti seperti bermain dalam kumpulan , buat art , kenali perkataan baru, menyanyi , bersuka ria , dan macam-macam lagi๐Ÿ˜.

Perjalanan kelas ini sangat cantik , bagi ibubapa yang nak menghantar anak-anak mereka ke kelas ini mereka akan berjumpa dengan Speech Terapis / Terapis Bahasa dan Pertuturan di Pusat Pakar Psikologi Jiwadamai  . Buat mommy dan daddy kat luar sana boleh hubungi 017 269 4852 admin Jiwadamai untuk menanyakan soal kelas ini. 

Okay ini je aku nak update . Jumpa next topic hahaha.









No comments:

Post a Comment