Wednesday, April 8, 2020

COVID-19 (2020)

Assalammualaikum

Hari ini adalah yang ke 22 untuk Malaysia Movement Control Order. Naik lemau otak nie duduk rumah , yelah ini pertama kali sepanjang aku hidup 24 tahun aku perlu kawal pergerakkan aku. Tiada hiburan diluar , tiada orang bermain - main , tiada orang berjoging dan tiada aktiviti sosial dijalannkan. Huhhh lagi sedih tiada solat berjemaah di masjid , ini betul sejarah yang akan aku cerita pada anak-anak aku nanti . Kalau anak aku merengek tak dapat keluar aku akan cerita kisah nie " mak dulu hampir sebulan duduk rumah , tak boleh keluar , tak boleh bermain , tak boleh jumpa orang , kalau mak buat mak akan kena tangkap dengan polis. Disebabkan rasa takut dengan askar dan polis serta ingin menyelamatkan diri sendiri daripada virus covid-19 mak akur dengan arahan. Korang baru 1 hari tak keluar dah macam lipan kena siram air" *dengan nada ala-ala mak-mak yang cerita sedih zaman perang*๐Ÿ˜†

Aku tak pernah terfikir tahun 2020 akan jadi macam nie , macam semua orang lost connection dengan aktiviti luar . Sejak-sejak musim PKP nie isu duit , isu kedudukan dan isu donation pun menjadi isu yang sensitive. Manusia semakin stress dan semakin agressif sekarang , pantang salah sikit habis susu sebelanga. Bagi aku manusia jadi sensitive macam itu disebabkan negative vibe yang ada dalam situasi ini. Masing-masing ada pendirian dan pendapat yang berbeza disebabkan itu berlakulah perselisihan faham dan penyebaran cerita yang bukan-bukan. Pandemik ini akan menyebabkan mental health seseorang itu terjejas. Bagi korang yang nak tahu macam mana nak jaga kesihatan mental masa tengah pandemik ini korang boleh pergi ke sini ---------------->  https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/mental-health-considerations.pdf  (Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreakn , 2020 , Retrieved from WHO ) atau https://www.weforum.org/agenda/2020/04/covid-19-mental-health/  ( Experts explain how to manage mental wellbeing during COVID-19) , well banyak lagi center-center swasta , even KMM sendiri pun ada warwarkan tentang isu mental health with COVID sebagai rujukkan korang.

Bagi yang rasa bosan dah nak baca fact , tips bla. bla. bla korang boleh call mana-mana telehealth macam befrienders 03-7956 8145 ,  Sols 24/7 Humanitarian Organization in Malaysia , Mercy Malay (diorang ada menjalan psychology counselling program) , Wecare , Jiwadamai dan banyak lagi korang google je. Okay janji orang stay at home. 

Aku ini bukanlah psikologi klinikal , jadi aku tak mahir nak cakap pasal ini semua jadi aku sediakan maklumat untuk korang seeking help. Well ada satu lagi cara untuk korang lalui hari yang mendatang, macam aku , aku buat "daily journey" lebih kurang macam dairi but dairi korang buatlah cantik - cantik ada bunga , ada gambar makanan ke ada apa-apa yang cantiklah baru korang semangat nak tulis. Lepastu nak dekat tidur korang baca balik korang akan nampak achievement yang besar dalam hidup korang which is  "today you are survive!" ๐Ÿ˜™  Selain itu korang amalkan kehidupan yang sihat kalau sebelum ini korang tak senaman (macam aku๐Ÿ‘€) cuba gunakan masa ini untuk senaman . Okay , aku nak share lagi satu senaman yang aku rasa fun dan aku buat hari-hari sekarang ----- >https://www.youtube.com/channel/UCBINFWq52ShSgUFEoynfSwg ( Youtube : Popsugar Fitness) aku suka sangat buat workout dengan dia ( dia dalam youtube dan aku luar youtubelah ๐Ÿ˜… ) untuk beginner macam aku , aku rasa sangat sesuai dan dia pun buat fun sangat , sambil sembang-sembang basiclly aku sukalah . Korang boleh try tau !


(  Taraaa inilah buku daily journey aku .. warna pink jadi semangat nak tulis dengan pen mata hitam yang tajam๐Ÿ’ช๐Ÿ’ฌ)


Aku bersyukur juga sebenarnya PKP ini  , aku dapat spent time dengan mak abah, kakak, kak ana dan abang-abang aku. Sebelum ini mimpi jelah aku nak spent time lama macam ini. Mana taknya lepas je aku habis study aku tak relax (gelabah) hari ini habis esoknya aku dah start kerja. Pada mulanya aku ralat tapi aku tak sangka ini Allah rancang untuk aku. Korang nak tahu tak ??? ๐Ÿ™‹(aku nak cerita jugaaaaaaaaaaaa, kalau korang tak nak tahu pun๐Ÿ‘ฟ)aku ini tak pernah cuti lama macam ini. Dulu masa lepas SPM aku kerja kat supermarket (orang manjung mesti tahu AEON) lepastu aku sambung diploma habis diploma aku kerja sebagai cikgu tadika lepastu aku berhenti dan aku sambung belajar. Masa study pun cuti tak lama so aku yakin Allah tengah sediakan sesuatu yang baik untuk aku๐Ÿ’•๐Ÿ’–.

Haaaaa lega aku dapat juga isi blog ini, walaupun aku ini macam chipsmore tapi aku tetap sayang blog aku ini. Nanti dah tua aku nak baca balik , yelah dah pencen-pencen kat rumah nak buat apa lagi kan ! HAHAHA. Stay Safe and Stay At Home. Baiiiii.


( Roomate sepanjang PKP aku๐Ÿ‘ญ)


( Ini gambar pertama sepanjang PKP , jyeahhh asal naufal yang tidak disia-siakan ๐Ÿ‘ต)

No comments:

Post a Comment