Sunday, November 1, 2015

Last DAY : PENANG

Assalammualaikum.
Alhamdulillah percutian kami berjalan lancar. Hari nie wara dan piya bangun awal pagi sebab kami nak kejar masa . Last day nie kami terkejar kejar nak beli barang untuk bawak balik . So kami berpercah . Wara dengan piya dan adriana denga elle . Our flight pukul 5 petang tp kitaorang harus check out pukul 2 petang dan kena terus pergi ke Airport. Last day , kami kembali ke street art untuk beli cenderamata . Piya beli classic beg . The beg was so cutee. Harga hanya RM25.00 . Memang homemade punya .

Sepanjang jalan macam-macam kedai cenderahati ada . The price resonable dengan quality barang . Kemudian kami menuju ke  jetty . Jetty tempat ferri tu . Kami  tak adalah naik ferri kami hanya pergi kesitu untuk tidak melepaskan peluang . Rugi kalau tak ke jetty . Kalau korang nak pergi muzium 3D dan muzium2 yang lain korang ambil bus ke jetty. Di jetty korang hanya boleh jalan kaki  pergi ke muzium-muzium yang ada di penang .

Kalau nak makan pasembor , abc dan cendol pergilah ke padang kota . Heaven makanan di sana . Kalau nak pergi ke padang kota korang boleh naik CAT . Sampai di depan padang kota CAT bus tu hantar . Kami mengunakan CAT bus sepanjang perjalanan kami di penang . Cuma ke batu ferrigi dan penang hill sahaja CAT bus tak hantar . CAT bus adalah bus percuma . Sangat banyak di penang . Kat situ korang boleh saving .

Lepas ke jetty,lokasi terakhir kami di JERUK PAK ALI. Kalau pergi penang tak sah kalau tak bawak jeruk pulang . Mungkin dah menjadi tradisi kena bawak jeruk balik . Jeruk di kedai ini sangat fresh dan sedap . Harga sangat-sangat murah . Disebabkan kami begpacker kami hanya beli  sikit sahaja. Tak larat nak bawak banyak-banyak . Huhu .

Lepas habis beli jeruk . Wara dan piya menujuk ke hotel untuk berkemas-kemas . Adriana dan elle pergi ke lokasi terakhir mereka di kedai cake hipster . Apabila jam 2 kami pun check out dan terus menuju ke komtar . Kami menaiki bus 103E menuju ke aiport . Memang betul-betul depan aiport . Tak perlu berjalan jauh . Setiap bus yang kami naik semunya berhenti dekat-dekat dengan tempat yang kami ingin pergi . Tak susahlah bagi kami untuk menjelajah penang. Kami juga banyak gunakan perkhidmatan orang ramai serta encik google di  penang untuk mencari tempat-tempat menarik di penang .

Okay selesai sudah percutian kami di penang . Kadang kala kita memerlukan masa dan ruang untuk diri sendiri . Bagi mereka yang ingin ke penang atau ke mana-mana sahaja di luar negara dan dalam negara korang jangan pernah rasa takut . Di mana pun kita pergi kita tetap di bumi Allah . Nabi juga pernah bersabda :

"Carilah ilmu meskipun di negeri Cina, karena mencari ilmu itu wajib bagi setiap muslim."

Ilmu itu wajib . Kita harus gali segala ilmu di dunia ini . Bukan sahaja ilmu dunia malahan ilmu akhirat jugak . Dalam kita bercuti melihat negara or negeri orang lain kita juga memperlajari cari kehidupan masyarakat lain . Sesetangah negara dan negeri mempunyai keunikan budaya masing-masing . Sambil bercuti sampai kita belajar dan memahami . Orang kata jauh perjalanan luas pemandangan . Daripada perjalanan itulah kita bakal matang . Kita bakal memperlajari pelbagai kerenah manusia . Kadang kala kita tak pernah terfikir yang manusia sedemikian wujud di bumi ini tapi bila kita berjalan jauh barulah kita dapat melihat manusia itu .

Berakhirlah cerita kami di penang . Terima kasih bagi yang membaca . Wara rasa lega cerita di penang habis . Lepas nie boleh update benda lain . Huhuhu . Thanks guys and if you have  plans to go vacation with your friends , you need to go ! . "Jika kamu ingin mengenali sahabat mu , bawalah mereka bermusafir" . You will see the true colour of your friend.