Tuesday, June 9, 2020

The journey from friend to engagement

Assalammualaikum

Kemarin dah diumumkan boleh merentas negeri bermula 10 Jun - 31 Ogos 2020. Mesti semua pakat lega dapat jumpa mak, abah, atuk, nenek dan semua kaum keluargalah ๐Ÿ’–. Penurunan kes saban hari ini nampaknya menujukkan hubungan yang positif (Alhamdulillah), namun jangan lupa elakkan 3C  dan practice 3W ye semua.

Okay lets back to the topic, last post aku dah janji nak tulis pasal macam mana aku bagitahu mak aku yang aku nak bertunang kan ? . Hari ini aku nak mula cerita bermula aku perkenalkan "Dia" sehinggalah persetujuan terikatnya hubungan ini. Tujuan aku nak tulis post ini adalah nak titipkan sebagai kenangan yang boleh aku baca balik ๐Ÿ˜. 

Perkenalan aku dengan "Dia" bermula sejak sekolah rendah lagi. Kami satu sekolah dan kelas yang sama masa itu tahun 2007. Sekolah aku setiap tahun akan tukar kelas mengikut prestasi pelajar. Hampir 2 tahun aku satu kelas dengan "Dia" daripada 2007 - 2008 dahlah satu kelas lepastu selalu nak duduk dekat-dekat ๐Ÿ˜‘. Masa budak-budak manalah aku tahu cinta-cinta ini, masa zaman aku dulu kitaorang faham yang "suka-suka" je. Kalau tahu ada budak tu suka budak ini mesti satu kelas akan mula ejek, tak pun cakap "ceehhhhh" ramai-ramai.  Hahaha rindu pulak aku zaman sekolah dulu๐Ÿ˜‹. Zaman sekolah dulu aku gila kuasa , lepastu aku selalu jerit dalam kelas "DIAMMM !!" sampai orang tahulah suara aku macam mana, sampai ada yang meluat . hahaha . Masa darjah 5 "Dia" hantar surat kat aku

"Saya suka awak , awak suka saya ?"

Aku dapat surat tu terus aku marah , aku cakap "kenapa kau suka aku ?, jangan nak suka aku . Sebab aku tak suka kau". Lepas aku marah dia aku terus "suka-suka" tu hilang. Kami kawan macam budak-budak biasa. Lepastu kitaorang lost contact 1 tahun sebab sekolah yang berbeza , aku jumpa dia balik 2010 sebab aku tukar sekolah. Masa tu kenal-kenal tapi tak kawan rapat. Macam :-

                                                      "oh itulah budak yang suka aku tu"

Tahun 2011 perasaan tu datang kat aku , aku start macam suka "Dia". Feeling tu datang naturally okay , tanpa pernah berkomunikasi dan hanya terserempak je. Setiap kali terserempak jantung aku dupdap dupdap . Disebabkan perempuan yang sedang menaip ini makin gatal, kita guna kabel dapatkan nombor "Dia" . Bila dapat nombor dia aku mulalah langkah mengorat. (Sejujurnya aku memang tak tahu malu , sebab aku mengorat dia dulu) . Lepastu dia penah je reject aku , kononya dia tak suka aku lah  (well..... kita perempuan jangan pernah giveup)๐Ÿ˜. Then, kitaorang kawan macam biasa tapi setiap kali terserempak dengan dia aku jadi malu. (Walaupun aku tak give up, tapi aku seorang yang permalu) heeeeeeeeee. Kemudian 2012 start hubungan kawan yang sangat rapat. Tak declare hubungan tu tapi each other faham perasaan tu. Kitaorang kawan rapat until it getting serious 2015. "Dia" study di Unikl dan aku di CUCMS , sepanjang study tu banyak kali kami jumpa walaupun jauh KL dengan Cyber tu๐Ÿ‘€ (Kalau dulu rasa KL - Cyber sebelah taman je, sekarang KL-Cyber rasa macam Kelantan - Perak ๐Ÿ˜…) . 2015-2016 hubungan kitaorang boleh di cakap serious tapi kerap gaduh dan keraplah buat keputusan guna emosi daripada akal. hahahaha (Macam budak-budak bercinta masa tu tak matang). Kemudian tahun 2017 aku sambung study dan dia dah mula beri  focus pada bisnes dia 100% , dalam dia berbisnes dia banyak sacrifice aku, dia bertambah serious in this relationship. Something perempuan ini nak attention dan perempuan ini mengada-gada "Dia" selalu minta aku sabar, kata dia yang membuat aku tak ada sebab untuk tidak stay adalah "apa yang saya buat ini untuk kita" Sampai ke hari ini dia cakap kat aku.

2019 aku mula kerja bisnes dia pulak makin stabil dan dia achive banyak benda dalam hidup dia. Suatu hari bulan 9 dia cakap family dia nak datang jumpa family aku. Tapi aku hold sebab aku takut dan macam-macam aku fikir, aku tak tahu macam mana nak cakap dengan mak aku, macam mana aku saving dan macam - macam lagilah (aku cukup terkenal dengan overthinking ๐Ÿ˜Ÿ). Bila difikirkan lama aku hold benda yang baik akhirnya aku cakap "okay , kita move to the next step".

Okay part ini, aku nak korang ready untuk aku bercerita.  Bagi korang yang tak tahu aku adalah anak bongsu dan sangat manja dengan family aku. Sepanjang aku dengan "Dia" aku tak terlalu open untuk bercerita. Sebabnya aku tak rasa masa tu sesuai untuk open in this relationship. Tapi aku tahu je diorang tahu  pasal "Dia". Okay step pertama (1) bawa dia jumpa mak dan abah. Persoalannya  bila ? sebab aku tahu dia mesti takut kalau aku bawa jumpa macam tu je . Jadi aku plan ajak dia jumpa mak abah masa convocation aku bulan 11.  Itu adalah kali pertama family aku jumpa dia. hmmmm start perjumpaan tu, mak aku banyak bertanya pasal dia. Nampak hubungan yang positif. Step kedua (2) aku tanya pendapat mak aku pada "Dia" .  Respon agak positif dan mak aku cakap "jangan kawan lama-lama" greenlight dah kat situ๐Ÿ˜. Step ketiga (3) bagitahu mak aku family dia nak jumpa untuk meminang. Family dia datang merisik bulan 2 masa raya cinta kemudian diorang tetapkan tarikh pertunang bulan 3. Alhamdulilah. 






No comments:

Post a Comment