Sunday, May 29, 2022

Pengalaman Bersalin Kerajaan

 Assalammualaikum

Dah 2 bulan aku tak update blog ini, aku just take break seketika setelah beremosi bersalin dan berpantang. Masa berpantang tak semudah yang aku bayangkan  Tapi bagi aku nasib seseorang itu berbeza tak mungkin akan sama jalan cerita kita. So hari ini, semantara anak aku masih lena dibuai mimpi aku nak share pengalaman aku bersalin di hospital kerajaan. Actually taklah teruk seperti orang cakap tapi still make sense setiap apa yang berlaku. Ada masanya kita akan jumpa orang baik dan ada masanya kita jumpa orang sebaliknya. 

Aku bersalin di Hospital Tunku Azizah ( Women and Children Hospital ) yang sebenarnya Hospital Kuala Lumpur (HKL) . Aku pilih hospital kerajaan sebab ada beberapa risiko yang menyebabkan aku hanya boleh bersalin dihospital besar kerajaan . Aku tak nak ambil risiko if apa-apa berlaku. Awalnya memang nak bersalin di hospital swasta dah survey siap kat mana aku nak bersalin dan plan nak bersalin untuk relax seperti bercuti. hahaha but ini macam nightmare bagi aku semua berubah sekelip mata . Racangan yang aku plan punah dan kita perlu redho. Aku merancang , Allah juga merancang tiada rancangan sebaik rancangan Allah . Jadi aku ambil iktibar dan hikmah daripada rancangan Allah aturkan . Semuanya indah dan aku bersyukur anak aku selamat dilahirkan.

Jadi, aku memang buat checkup di HTA . Sepanjang mengandung aku buat 2 checkup 1 checkup di Klinik Kesihatan dan 1 lagi checkup pakar di HTA. Pada week-week akhir doctor pakar aku bagi date untuk serah diri. Selalunya orang serah diri kalau overdue atau apa-apa kesakitan berlaku tapi aku serah diri pada week ke 39 dan baby memang nak keluar week ke 40. ( Hahaha 😄 ) .Hampir seminggu lebih aku kena tahan wad nak balik tak boleh , menangis jugalah aku nak balik sebab seksanya kena seluk setiap hari. Waktu seluk adalah jam 3am, 12pm, 2pm, 5pm . Boleh bayangkan 4 kali sehari kena seluk dan 4 kali aku rasa nak tendang orang . Kat sini aku tunjuk gambar seluk macam mana ;-


Bayangkan setiap kali kena seluk bukan seorang tau, tapi tengok keadaan. Kalau ada 3 doctor 3-3 doctor seluk kalau ada nurse , nurse pun seluk. Kadang rasa kesakitan itu parah wey! . Meleleh air mata setiap kali kena seluk. Lepastu seluk pulak ikut jari juga kalau kena jari besar sakitnya besar juga kalau kecil sakitnya kecil juga. Aku pernah cakap terima kasih kat seorang doctor nie sebab dia seluk sembut dan tak sakit . Aku cakap "terima kasih doctor , terima kasih buat dengan pernuh rasa hormat dan prihatin" . Aku bukan nak cakap buruk tapi ada sesetengah yang seluk aku , buat dengan sangat kasar macam aku tak ada maruah . Nak kencing pun pedih, ingat aku tak ada perasaan atau tiang lampu kau masuk jari macam nak termuntah aku. Sampai sekarang aku masih ras diva betul kau buat kerja. 

Jadi bila dah seluk pembukaan cervical aku lambat buka. Ini fakta ye sebab anak pertama dan bayi masih tak ada jalan untuk buka cervical sebab itu lambat. Bagi siapa anak pertama normal ye bayi lambat buka dan jalan kita slow progress. Melainkan kita pernah mengandung , sebab jalan bayi keluar dan sedia ada. Sebab itu kena start bersenam week 13 keatas bagi memudahkan bersalin. Jadi sebabkan aku punya progress slow aku di induce mengunakan belon bagi membatu membuka cervical aku . Ini gambarnya ;-

ini belon tu 



kemudian doctor akan masukkan kedalam cervical kita. 

Tahu perasaan aku masa ini, rasa kesakitan dan tidak selesa . Menangis aku call syafiq "sayang sakit sangat nak bersalin ini rupanya" tapi a few hours macam tu sakit tu hilang sampai aku nak bersalin , aku tak rasa sakit . Tak ada rezeki nak rasa contraction, aku ditolak ke labour room jam 8am dan mula tunggu di labour room 12jam tapi poor progress dan terus e-czer jam 9pm. Pengalaman bersalin adalah pengalaman yang tak mungkin semua orang merasainya . Aku tak boleh banyak complain sebab setiap cerita orang lain-lain. Ini cerita aku dan ini part aku , jangan kata "susahnya orang tu bersalin" dan "senangnya orang itu bersalin" setiap orang ada ceritanya dan jangan cari silap orang lain. Pada pandangan aku hospital kerajaan atau swasta sama je rasa bersalin tu. Procuder juga sama tapi mungkin di swasta selesa , tapi bagi aku kerajaan juga selesa sebab aku ambil first class punya jadi sama je . Cuma suami tak boleh teman bermalam. Bagi aku tak ada hal pun sebab rasa macam nanti suami aku bosan menunggu. 

Ini bilik aku masa di HTA 





makan hospital kerajaan . Tapi boleh je makan





Ini dalam LR sebelum pergi czer

Bagi aku okaylah , tak adalah teruk tapi penat menunggu jelah hospital kerajaan nie. Nak masuk LR pun aku tunggu 24jam . Sampai tertidur aku tunggu nurse ambil. So terpulang nak besalin swasta ke or kerajaan sama je . Sakit pun sama . Okay sampai sini jelah anak aku dah menangis pula. Aku sejak ada anak ini memang menyotong je aku. Kalau ada lagi 2 tangan masih tak cukup. Hari-hari aku bangun jam 5.30 pagi urus semua sekali. Nasib seorang kalau berorang-orang tak tau lah sempat mandi ke tak . hahahaha . daaaa




No comments:

Post a Comment